Diëtiste
"Lekker eten is minstens even belangrijk als gezond eten."

Afslanken met de E-Fit zorgt voor snellere resultaten

Om gewicht te verliezen en je gewichtsverlies te behouden is het belangrijk om zowel je voedingspatroon aan te passen als te sporten. Trainen met de E-Fit zorgt voor snellere resultaten én werkt tijdsbesparend, want één training duurt slechts 20 minuten. Meer info over de E-Fit vind je hier.

Gezonde voeding om te vermageren

Een bakkerij naast de deur, werken in ploegen, de mand met chocolaatjes op het werk, zakenlunches,... iedereen kan voor zichzelf zeker één item vinden die op de één of andere manier invloed heeft op je eetgewoonten. Daarom is een uitgebreid intakegesprek het begin van een geslaagde coaching. Een goed inzicht in het wat, waar, wanneer en waarom van jouw eetpatroon geeft  mij de mogelijkheid persoonlijk te werken. Tijdens het eerste gesprek worden ook enkele medische gegevens nagevraagd, indien mogelijk vraag ik de resultaten van het laatste bloedonderzoek mee te nemen. Nadat we samen deze punten overlopen hebben, geef ik je enkele tips. Uit deze tips kies je zelf één of meerdere werkpunt(en). Je bepaalt dus zelf wat en hoe je wenst te veranderen.

Tijdens de opvolgconsulten overlopen we de moeilijke momenten, maar ook de momenten wanneer je trots was op jezelf, je wordt gewogen en je krijgt de mogelijkheid om vragen te stellen. Elke sessie wordt een thema besproken zodat je zelfstandig en goed geïnformeerd een gezonder leven tegemoet kunt gaan. Recepten stimuleren je om nieuwe dingen te proberen zodat je nieuwe voedingspatroon niet saai en eentonig wordt. Vraag hier je eerste afspraak aan.

Sneller afvallen met het proteïnedieet

De verhoogde inname van eiwitten zorgt er voor dat u geen honger leidt en sneller gewicht verliest met het proteïnedieet. Uw spiermassa wordt hierbij behouden terwijl de vetreserves worden aangesproken als energieleveranciers. Het negatieve aspect is dat dit een aanval is op de nieren, daarom kan dit dieet slechts in beperkte tijd én onder deskundige begeleiding (erkend diëtist en huisarts) gevolgd worden. 

Het proteïnedieet is zeer strikt en vereist een strenge opvolging. Daarom wordt u in het begin wekelijks en nadien om de twee weken verwacht op consultatie. De voeding bestaat uit een combinatie van maaltijdvervangers en gewone voedingsmiddelen. Eventueel zijn supplementen van bepaalde vitaminen of mineralen noodzakelijk. De actieve fases zijn een aanval op je lichaam, daarom mogen ze niet over een lange periode volgehouden worden. Je voeding bestaat voornamelijk uit vervangmaaltijden. Hierbij is het wel van groot belang de maaltijden aan te vullen met verse groenten en voldoende water. Tijdens deze fase zal je gewicht snel dalen.

In een volgende fase worden steeds meer gewone voedingsmiddelen toegevoegd aan je eetpatroon. Je leert ook beweging in te plannen in je dagelijkse routine. Je gewicht blijft dalen, maar iets minder snel. Ondertussen leer je wat een gezond voedingspatroon inhoudt zodanig dat je volledig klaar bent voor de start van de stabilisatie.

Ook tijdens de stabilisatie blijft opvolging cruciaal om geen jojo-effect te creëren. Je eet terug volledig normaal, alleen doe je dat nu op een gezonde manier en maak je tijd om te bewegen. Vraag hier een afspraak aan.



Is er terugbetaling via de mutualiteit mogelijk?

Ja. Op de website van je mutualiteit vind je hiervoor een documentje terug.

Hoeveel kost een consultatie bij de diëtiste?

Het eerste gesprek kost 50 EUR, een opvolggesprek kost 20 EUR.

Hoe lang duurt een consultatie bij de diëtiste?

Een intakegesprek duurt één tot anderhalf uur. De opvolggesprekken duren telkens 20 tot 30 minuten afhankelijk van het aantal vragen.

Is het proteïnedieet voor iedereen geschikt?

Neen. Personen met één van volgende aandoeningen brengen hun gezondheid in gevaar met het eiwitdieet: nierinsufficiëntie - leverinsufficiëntie - levercirrose - diabetes mellitus type I - hartinsufficiëntie - (koemelk-)eiwitallergie - lactose intolerantie - hypokaliëmie - feylketonurie - kanker - ... Personen die zwanger zijn of borstvoeding geven wachten beter met het opstarten van een proteïnedieet.